7 هشدار درباره ازدواج با همکار

7 هشدار درباره ازدواج با همکار

در حال حاضر بیشتر ساعت‌های عمر افراد در محیط كار سپری می‌شود و طبیعی است كه ساعت‌های طولانی در ارتباط بودن با هم باعث ایجاد علاقه و عشق شدید ‌شود...

 

معمولا محل كار محیطی است كه بیشتر افراد بهترین رفتارها را از خود نشان می‌دهند و ظاهری آراسته و مرتب دارند! به همین دلیل باید دقت بیشتری در این زمینه داشت چون ممكن است رفتار همكارتان در بیرون از محیط كار كاملا برعكس آنچه در محل كار است، باشد. آدم‌ها در محیط کار لایه‌های ظاهری شخصیتشان را نشان می‌دهند، نه تمام لایه‌ها را. بنابراین باید دید همكار آقا یا خانمی كه با او در ارتباط هستید و او را به‌عنوان همكاری با خصوصیات خوب می‏شناسید، در زندگی مشترك هم چنین خواهد بود؟

 

1. همه جوانب را بسنجید

معمولا مراودات مستمر در یک محیط نوعی وابستگی ایجاد می‌کند. پس بهتر است از احساسی كه به همكارتان دارید، مطمئن شوید؛ آیا واقعا این حس، به معنای عشق واقعی است یا اینكه به بودن او در كنارتان عادت كرده و به او وابسته‌ شده‌اید و فكر می‌كنید عاشقش هستید؟ علاوه بر این، در برخی اداره‌ها و شرکت‌ها ازدواج همكاران ممنوع است و این قانون بیشتر در محیط‌های كاری کشورهای اروپایی دیده می‌شود زیرا مدیران معتقدند با این كار، کارایی فرد کاهش پیدا می‌کند. پس همه شرایط و جوانب را خوب بسنجید.

 

2. واقع‌بین باشید

ازدواج با همکار را نه می‌توان توصیه كرد، نه رد. در این نوع ازدواج هم باید تمام جوانب بررسی شود و صرفا به شناختی كه از همكارتان در محیط كار دست پیدا كرده‌اید، بسنده نكنید چراكه ممكن است در محیط كار رفتاری مغایر با آنچه در خانه دارد، داشته باشد. پس واقع‌بینانه با این مساله برخورد كنید و مراقب رفتارتان هم باشید زیرا با برداشتن قدمی اشتباه، همكاران خیلی زود به این علاقه پی می‌برند و ممكن است این مساله در محیط دهان به دهان بچرخد و اگر در نهایت برای ازدواج به توافق نرسید، جو ایجاد شده برایتان مشكل‌ساز می‌شود.

 

3. معایب را هم ببینید

معمولا وقتی اطرافیان متوجه می‌شوند دو همكار قصد دارند با هم ازدواج ‌كنند، مدام از فواید این نوع وصلت می‌گویند: «این‌طوری مدت زمان بیشتری كنار هم هستید حتی مسیر رفت و برگشت»، «راحت می‌تونید برنامه‌هاتون رو با هم هماهنگ كنید» یا «بالاخره تو محیط کار كسی هست که هواتو داشته باشه» و... شاید این مسایل از نظر دیگران جزو مزیت‌های ازدواج با همكار باشد و زوج همكار شرایط روانی و فكری یكدیگر را بهتر درك كنند اما اینها فقط ظاهر قضیه است. ازدواج با همكار هم مانند سایر ازدواج‌ها بی‌عیب نیست.

 

4. به درآمدهای‌تان فکر کنید

واقعیت دیگری كه نمی‌توان آن را انکار کرد، مسایل مربوط به درآمد است كه برای خیلی از زوج‌ها مشکل‌آفرین است. گاهی زن و شوهرهایی هم که محل کارشان یکی نیست، درباره میزان درآمد و نحوه خرج‌كردن آن از یكدیگر می‌پرسند و طرف مقابل را در مورد اینکه چرا پولش را خرج زندگی نمی‌کند، بازخواست می‌کنند، حالا اگر همسرتان همكار هم باشد و از چند و چون حقوق یكدیگر باخبر باشید، اوضاع سخت‌تر می‌شود. معمولا بیشتر مردان اصرار دارند خانم‌های شاغل درآمدشان را صرف زندگی كنند درحالی که هر فردی حق دارد در كنار تامین مایحتاج زندگی، بخشی از درآمدش را پس‌انداز كند. 

 

5. مرزهای‌تان را مشخص كنید

ازدواج با همکار می‏تواند تغییرات یا محدودیت‌هایی را در زندگی مشترك برای طرفین ایجاد كند و باعث بروز برخی ملاحظات ‌شود که شاید تا پیش از ازدواج اصلا برای هیچ‌یك از طرفین مهم نبوده و حتی به آن توجه نمی‌كرده‌اند؛ مثلا وقتی خانم یا آقایی می‌بیند همسرش ارتباط صمیمی با همكارش دارد و با او گرم ‌صحبت یا خنده است، ناراحت می‌شود حال آنکه همین فرد قبل از ازدواج درباره نحوه ارتباط با همكاران آقا یا خانم خود حساسیتی نداشته است. از سوی دیگر، گاهی ساعت‌های طولانی در كنار هم بودن باعث سردی و یکنواختی روابط می‌شود و نباید این مساله را نادیده گرفت. تفاهم‌نداشتن بر سر یك مساله و گاهی بحث‌كردن در مورد آن، در زندگی هر زوجی اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را انكار كرد. در چنین شرایطی ممكن است زوج همكار اختلاف‌نظر و قهر و دعواهای خود را به محل كار بكشند و این یعنی باخبر شدن تمام همکاران از مسایل زندگی خصوصی آنها. با وجود این، نباید فراموش كرد زن و شوهرهای همکاری هم هستند که این‌گونه رفتار نمی‌كنند بنابراین قبل از ازدواج مرز مشخصی بین زندگی و كارتان تعیین كنید.

 

6. محیط كار را میدان رقابت نکنید

یكی از دلایلی كه گاهی باعث می‌شود کار یک زوج همكار به دفتر مشاوره روان‌پزشکان بكشد، ارتقای شغلی یکی از طرفین در محیط کار است؛ موضوعی كه در فیلم «همسر» (ساخته مهدی فخیم‌زاده) به خوبی نمایش داده شد؛ زن و شوهری که در شركتی كار می‌كنند و رییس شركت به جرم اختلاس دستگیر می‌شود. مرد هم كه معاونت شركت را به‌عهده دارد، مطمئن است وی را به ریاست شركت انتخاب خواهند كرد ولی هیات امنا همسر او را برمی‌گزیند. مرد كه تحمل ریاست همسرش را ندارد، مشكلاتی در محل كار و در نتیجه خانواده به وجود می‌آورد. علاوه بر این، اخراج یا تعدیل یکی از طرفین هم می‌تواند مشكل‌ساز باشد. مثلا ممکن است زنی که به دلیل تعدیل نیرو از شرکت بیرون آمده، عزمش را جزم کند که شوهرش هم از محیط کار بیرون بیاید. چون معتقد است محیط کار را به خوبی می‌شناسد و می‌داند چه کسانی در اطراف همسرش هستند و اینکه همسرش با زنان یا مردان شرکت ارتباط صمیمی‌ای دارد او را ناراحت می‌کند. قبل از هر اقدامی تمام جوانب را در نظر بگیرید و در خصوص این مسایل با طرف مقابلتان صحبت كنید.

 

7. مراقب نگاه دیگران باشید

آدم‌های كنجكاو همه جا هستند. وجود این افراد فقط محدود به آشنایان و اطرافیان نمی‌شود و ممكن است در محیط كار هم همكار كنجكاوی داشته باشید كه بخواهد سر از زندگی‌تان دربیاورد. كنجكاوی‌هایی از این دست كه «شوهرت به‌تنهایی مخارج خانه را تامین می‌كند یا اینكه تو هم مجبوری او را همراهی كنی»، «چرا اجازه می‌دهی همكاران خانم یا آقا همسرت را به اسم كوچك صدا ‌كنند» و... پس مراقب رفتار و گفتارتان در محیط كار باشید و حساسیت‌های بی‌جا نشان ندهید زیرا از هر نظر زیر ذره‌بین نگاه دیگر همكاران هستید.


سلامت

تعداد بازید: 1920     تاریخ ثبت: 1392/08/26

پیشنهاد ما به شما