وقتش رسیده تلویزیون به روابط زناشویی بپردازد
روانشناس برنامه «مشق عشق» شبکه آموزش تاکید کرد: باید از تکرار سوژهها در برنامههای تلویزیونی خودداری کرد؛ از سوی دیگر باید با ارتباط مستقیم با مردم و بررسی پیامکهای مخاطبان، موضوعات جذاب و اجتماعی تر را مورد بررسی قرار داد.
دکتر حسین ابراهیمی مقدم درباره میزان استقبال مردم از برنامه مشق عشق گفت: این برنامه مخاطبان فراوانی دارد، بخش پرسش و پاسخ نیز برای بینندهها جذابیت داشته است، با این همه لازم است تا در این برنامه ها کمی هم به خط قرمزها نزدیک شد؛ چرا که دیگر زمان آن رسیده تا با احتیاط به موضوعاتی مانند مشکلات جنسی، روابط زناشویی، چند همسری و ... پرداخته شود؛ البته در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید از تکرار موضوعات در این برنامهها خودداری کرد، افزود: من به شخصه تمام برنامهها و موضوعات را رصد میکنم و تمام تلاشم بر این است تا موضوعی تکراری بیان نشود، با این همه به دلیل تنوع برنامهها در سایر شبکههای تلویزیونی، این مساله اجتنابناپذیر است.
این روانشناس ادامه داد: تکرار موضوعات، در میان مردم آشفتگی ایجاد میکند. از این رو باید تلاش شود تا این اتفاق در برنامهها رخ ندهد.
به گفته ابراهیمی مقدم، سوژههایی مانند اینکه «با چه دختران یا پسرانی نباید ازدواج کرد» یا بررسی «رابطههای بی سرانجام» از جمله موضوعاتی بود که با استقبال فراوان مردم مواجه شد، به طوری که خواستار تکرار چند باره آن شده بودند؛ بنابراین میتوان گفت که مردم بیشتر نیاز به پرداختن به مسائل مربوط به روابط هستند.
او با تاکید بر اینکه تغییر دکوراسیون میتواند در تاثیرگذاری بیشتر نقش داشته باشد، ادامه داد: به اعتقاد من با توجه به اینکه مخاطبان این برنامه به طور مستقیم مردم هستند از این رو می توان با تغییر دکوراسیون به صورت فصلی یا دوره ای، میزان مخاطبان را بالا برد و از سوی دیگر نیز تاثیر گذاری را بیشتر کرد.
این روانشناس تاکید کرد: در این برنامه ها بهتر است از کارشناسانی استفاده شود که گویش آنها مردمی تر باشد، تا برقراری ارتباط نیز بیشتر و بهتر شود. حرف های رسمی نمی تواند در میان مردم جایی باز کند. باید با مخاطبان خودمان حرف زد.
فعال سازی سیستم پیامک ها به صورت زنده را نیز یکی دیگر از اقداماتی است که از نظر این روانشناس میتواند در بالا بردن کیفیت این گونه برنامه ها نقش داشته باشد.
او اضافه کرد: بهتر است تا کارشناسان دسترسی مستقیمی به این پیامک ها داشته و از پیغام های مردمی، سوژه های خود را انتخاب کنند، همچنین این پیامک ها می تواند ضعف های برنامه را نیز مرتفع کند؛ بنابراین لازم است که در برنامههای زنده، پیامکها نیز به صورت زنده خوانده شود و کمتر از پیام های آرشیوی استفاده شود.
او با بیان اینکه تبلیغ پخش این برنامه ها در سایر شبکه های تلویزیونی می تواند میزان مخاطبان را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: بهتر است تا زمان و موضوعات این برنامهها در سایر شبکهها نیز تبلیغ شوند. این اقدام میتواند مخاطبان را نیز به سمت برنامههای مورد علاقهشان هدایت کرد.
روانشناس برنامه «مشق عشق» شبکه آموزش، دربارهی برنامه «دکتر سلام» این شبکه نیز گفت: اینکه در یک برنامه تنها از یک گروه استفاده شود، شاید برای مخاطب جذاب نباشد، بهتر است یک برنامه فقط به یک گروه از مهمانان اختصاص نداشته باشد تا با ایجاد تنوع مخاطبان را نیز راضی تر کرد.
به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا،